Analys..

...om jag nu ska analysera (hur stavas det?) vårt VP..
För det måste man ju så jag vet vad jag ska träna samt hur jag INTE ska göra nästa gång!

Innan start
Beat var laddad, hade full focus på fåren och gick snällt bakom fram till pinnen.. Jag var noga med att rikta in honom tidigt så att han skulle veta vilken håll han skulle hämta åt! Detta kändes bra! Jag var noga med att han lade sig direkt på kommando och var varken onödigt hård på honom eller slapp.. Jag hade hyfsad puls men kände mig ändå förvånansvärt lugn.. Jag är mer nervös när jag tävlar lydnad..

Utgången
Han gick i väg direkt på mitt lilla "AWAY", tar ut fint och har lagom kontrollerad fart! Han sugs in mot fåren på slutet där också hagen smalande av och jag valde då att lägga honom och skicka höger igen, då tog han på andra kommandot och tog ut hyfsat bakom djuren.. Jag tror att han lade sig ner direkt på mitt kommando, det var svårt att se men djuren var lugna så det antar jag!

Upptag
Här är mister INTE lugn.. Jag hade som plan upp två steg sedan ligg (för att visa att jag är med) och sedan framåt och SAKTA.. Han tar ju sina två första steg i galopp och stöter i väg djuren men lade sig ner på kommando!

Framdrivning
Trots lite vingel och stopp så tyckte jag att detta gick bra! Jag lyckades få honom att gå i sitt finfina sakta tempo och han höll bra avstånd till djuren.. Kroken runt mig kändes kontrollerad och han lyssnade..

Fråndrivning
Detta var svårt på dessa djuren.. De hade ett super sug uppåt och vi skulle driva dem snett emot deras dragning.. Jag hade planerat vart jag skulle så och gå men hamnade förståss fel och det blev lite krångligt! Men vi fick fram djuren och ALLA gick i genom grinden, bitvis var han lugn och verkligen med och då kändes det roligt! Han tittade inte en enda gång på mig trors att hag pratade mest hela tiden! DET är bra det!

Drivning
Nu började krånglet.. Efter första grinden skulle fåren vändas och gå tvärs fasst åt andra hållet.. De såg nu sin chans och spang uppåt kullen där kompisarna väntade.. Men jag skickade Beat den långa vägen runt dem då jag tänkte "aldrig korsa fårens väg" och han fick här springa snabbt och o kontrollerat för att få fatt i djuren och jag tror nog att det var här hans huvud slutade att fungera! Jag försökte få tillbaka fåren på linjen (duktiga jag) och det gick hyfsat! Men i alldeles för högt tempo, jag fick in alla fåren genom den andra gringen som var smal, den kändes som en halvmeter med de stor pälstackorna men den var säkert större.. Mot fållan i ett allt för högt och o kontrollerat tempo och jag fick jobba för att komma föra fåren dit!

Fållan
Jag försökte hålla Beat på avstånd men fållan stog mitt i dragningen så fåren hade ingen större lust att vänta snällt tills jag fick upp grinden så de likom rann förbi! NEJ! Här han jag likom tänka..
Jag försökte få ut alla djuren och börja om men det gick bara RUNT så tillslut då jag kände att Beat vart lite het jag såg hans öppna gap så valde jag att gå av! Jag kanske skulle kunnat gå ut och sedan gått före djuren in i fållan (det var några innan mig som gjorde det) men sedan så skulle jag haft bra svårt att få stopp på Beat inne i fållan och jag tror nog att jag vet hur de hade slutat! Jag är nöjd att jag valde att gå av i stället för att låta Beat bete sig alltför illa mot djuren och bli diskad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0