Fösning/drivning i lina

Svar på Susannes mail om hur jag fick göra med Beat på Bobby Dalziel kursen då vi skulle få ordning på hans drivningar/fösningar.. Hans sätt att gå emot djur helt enkelt!

Det Bobby gjorde och som jag senare lärde mig att göra med Beat är att korrgera honom i linan med små små lätta drag/ryck.. En bra taknik fick jag lära mig är att om hunden går och föser djuren längs ett staket så ville Beat gilda upp och stoppa dem.. Låt säga att hunden har staketet på sin vänstra sida då vill Beat glida upp höger och stoppa djuren altervaivt ta fåren till mig..


Om jag hade linan fäst i halsbandet på den sida jag ville att hunden INTE skulle gå åt och lät linan löpa längs hundens kropp istället för över ryggen på den så kunde jag dra Beat i "position" utan att han nästan inte märkte det..

Guinness får här agera modell.. (se bild till vänster) Om man tänker att han vill glida upp höger och runt fåren (som man får föreställa sig finns någonsans framför honom) så kan jag med mycket små medel stoppa honom och få honom att behålla positionen bakom djuren..

Om jag segdrar i linan åt vänster så att hela hans kropp förflyttas så märkte kappt Beat detta utan traskade bara på.. Jag/Bobby fick honom då att bara följa efter djuren bakom.. När jag gick före (drivning) så gick Bobby bakom och styrde.. Jag antar att det är detta som blir så svårt Susanne när man e själv!

Annars så fick jag gå framför fåren och Beat bakom och viktigt var då att vara noga noga med tempot.. Skötte han sig inte så fick jag i början mycket hotfullt höja min hand och väsa "STEDY" och detta fattade han snabbt som attan att man minsan skulle gå LUGNT! Och sedan skulle jag vara noga med att han inte fick stanna eller lägga sig utan bara sänka tempot!

Om han försökte glida upp och runt så skulle jag stoppa honom genom att hålla ut pisken.. Nej inte däråt utan håll dig rakt bakom djuren! Men först gick vi ju  en hel del i lina och bara gick och gick och gick! Som du kanske kommer ihåg!
 
Blev du något klokare Susanne?!? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0