Kvällstävling i Motala

I onsdags tävlade vi som sagt på Motala BK.. Det var en kvällstävling med ganska många startande.. Jag drog med Beat startnummer två - helt perfekt! Stefan fick nummer 8 med Guinness och de var näst sista ekipaget ut!
Efter lottningen fick vi vänta över en timme på platsliggningen som skulle vara på en annan plan än där vi skulle tävla.. Vi fick lägga hundarna ca tre meter från publiken och sedan gå igenom hela pubilken och gömma oss bakom ett hus.. Beat var med mig in på planen men när vi ställde upp mot publiken fastande han helt! Jag fick säga åt honom TRE (!) gånger att lägga sig ner! Jag och Jocke (som tävlade sin malle Fräck) var spända och nervösa där vi stog bakom huset! Fräck satte sig tyvärr upp medans Beat minsann vände sig 180 grader på stället men fortsatte att ligga! Han nosade sig likom runt! Han är FÖR säker på sig själv där han ligger! Han tycker inte att det är någon grej att jag lämnar honom! Här ska det tränas inför klass III!

Guinness och Kummin som låg platsen efter oss skötte sig finfint! Guinness bytte sida att ligga på och fick nerdrag men de båda låg lugnt och sansat!

När de väl drog igång tävlingarna efter att de hade ställt i ordning och fixat allt så försökte jag värma Beat efter bästa förmåga på det lilla lilla utrymme som fanns.. Det var många hundar och messvis med myror men jag tror att vi lyckades rätt bra! Vi busade och kampade med favoritleksaken och han kändes verkligen PÅ när vi gick in!
Här kommer poängen:

  • Platsliggning     7      Dk ligg, kryper, nosar
    Fritt följ               10     Bra kontakt och position
    Läggande               Sen start
    Inkallning              Nosar, lägger sig
    Rutan                10
    Apport                    Omtag
    Hopp                 10      Bra
    Fjärr                    8       Dk läggade
    Helhet                9       Bra samarbete, trevligt ekipage

Här kommer en liten film från tävlingen!

Lite komentarer:
Domaren var MYCKET snäll! Men han var rättvis och dömde jämt! Det som jag är absolut mest nöjd med är vårt fritt följ! Den tian förtjänade vi! Han släpper kontakten vid två tillfällen men hans position är jämn och han är såå duktigt! Stolt matte!
Läggandet -  jag går i väg först och säger fot sedan.. Därför sitter hunden kvar! Mitt fel! Läggandet i sig var okej!
Inkallningen - Han nosar och lägger sig! Vi behöver verkligen träna stadga i både sitt och ligg! Han har lite små seg fart och stannar inte som blixten själv men detta är okej! Att han nosar och lägger sig ner är däremot INTE okej! Här ska tränas!
Rutan -  han travar in i och har sug mot den främre vänstra konen men alla fyra tassarna är innanför men en tia tyckte jag nog inte att det var värt! Snäll domare!
Apporteringen - TUGG! Aja baja Beat och sedan så släpper han den inte på loss (detta såg ej domaren) så jag får nästan rycka den ur munnen på honom!
Hoppet -bra hopp men han flyttar sig när han ska sätta sig men med tanke på att han inte kund edet alls för en vecka sedan så är jag NÖJD!
Fjärren - seg upp i sitt och dubbel kommando! Detta är nog vårt svagaste moment!

Men allt som allt ett första pris med 173 poäng och en tredje placering i klass II, hans andra lydnads tävling i hela sitt liv! Han är inte änns 1½ år och vi har ABSOLUT inte satsat på lydnaden! Jag är bra stolt över min lilla border collie!


Beat 3:e placering på 173 poäng & Kummin med vinst på 189,5 p & LPII

Guinness skötte sig inte denna tävling! Det var bara nos, nos och nos igen! Stefan kämpade på och lyckades få marginalerna p¨å rätt sida och fick ett första pris på 160 poäng! Detta ledde ju till att Guinness numera även har LPII som titel! Nu känns det som Guinness lydnad får vila en stund! Varken jag eller han har nog någon egentlig motivaton för det hela! Tack Stefan för att du tävlade honom! Du är min ängel! Vi får se om vi tar tag i det hela med klass III någongång, just nu kollar vi in lite appell rapport tävlingar men vi får se vem jag startar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0