Kvällsvallning hos Miche

Igår tog jag mig med Gustavs hjälp ut till Miche och Beteby för lite träning! Jag kände mig inte helt bra hade haft feber på dagen men sen så slår vall-abstinensen till och då kunde jag bara inte låta bli! I med några tabletter och sen var det bara att tuta och köra! Jax fick följa med för att träna på att åka bil och självklart för att jag skulle få visa upp honom för Miche och Anita! Jax blev gald över att träffa "gammelmatte" Anita men skulle fortfarande hålla sig vid mig! Söthund!

Hur gick vallningen då! Första svängen hade vi alldeles för många får typ 20 stycken och när man vill träna lite fåll ain och bana så blir det segt och struligt med så många får! Beat blir hetsig och jag börjar att slarva med mina kommandon!  Hämten var det ända som jag verkligen kunde känna fungerade! De börjar se fina ut! Tempot i fösningen och drivningarna var för snabbt jag får då hela tiden stoppa och bråka på honom och det blir ryckigt och inget flyt! Fålla in gick halv bra! Det var ju så många får och en så liten fålla!

Sedan kom Micke och vi körde en vända till! Han har köpt Beats pappa Ben av Mosse så han ställde ut fåren åt mig och Beat med Ben! Det Kändes riktigt som det skulle! Pappa hund hjälper sonen med fåren! Gulligt värre dom är såååå lika! I kropps språk, sättet de beteer sig, hur de vallar och hur de rör sig! Jag måste verkligen knäppa ett kort på de där två! 

Miche ställde ut fåren på ett avstånd som vi aöldrig tidigare hämtat på! Jag klev upp på pallen som stog kvar sedan IK-2 tävlingarna med Beat vid min sida! Fy vilken känsla! Där ska jag stå! Jag skickade honom på ett vänster hämt! Han gick ut finfint, tyvärr såg han inte riktigt fåren och blev lite osäker men med ett till vänster så löste det sig! Han tog upp den okej och drev den något av linjen till mig! Resten av banan gick ok, jag hade denna gången pisken med mig ut och Beat gick då betydligt lugnare och var mer samlad i huvudet så det ska vi nog fortsätta med ett tag! Fålla in gick bra när vi hade tagit bort en bråkig tacka som bara ville göra tvärtom! Men fålla ut MÅSTE jag verkligen träna på! Beat tror att när man har får i en liten fålla så är det fritt fram att bita hur mycket som helt! Han är i vanliga fall ödmjuk inför mina kommandon och inte någon svår hund att bryta med dumheter men inne i fållan blir han spänd och upphetsad och därför blir det oftast DÅLIGT! Detta måste vi träna på inför VP:t annars blir det problem!

Lilla Jax fick sitta i Miches knä när jag vallade med Beat och när fåren kom nära morrade han tufft på dem där han satt! Charmigt värre! Han var däremot inte så sugen på att gå så mycket närmre dem utan var glad är han satt å va tuff i famnen!

I morgon kommer gruset till hundgåren så idag ska jag fixa i ordning det sista och jämna till marken så gott det går!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0