Lärorik kurs med Bobby Dalziel

Då är vi äntligen hemma ifrån Beteby där kursen med Bobby Dalziel har gått av stapeln. Det har varit långa och intensiva med MYCKET lärorika dagar! Vi började direkt när jag kom i måndags, jag han inte göra något annat än att stiga ur bilen och in i hagen. Vi fick först köra en liten sväng själva för att visa vart vi låg och vad vi ville ha hjälp med! Tror ni att det var något nervöst att skicka ut sin hund förbi självaste Bobby Dalziel! Inte alls! Beat visade upp alla sina svaga sidor och det var vällan lika bra det så vi kunde ta tag i det på en gång!

Det som Bobby framför allt tränade Beat och mig i är våran drivning/försning, Beat har en förmåga att om jag INTE använder mig av några fler komandon än framåt så börjar han tveka och titta på mig för att få hjälp! Så Bobby fick Beat att bara gå på helt oberoende om vart jag var och gjorde.. Han skulle bara FÖLJA djuren vart de än gick.. För att styra honom i tempo och hur han gick satte Bobby på honom en lina! Detta gick sååååå bra! Han bara tuffade på! Senare la vi dit ett sakta-kommando "stedy" som han fick honom att fatta nästan direkt! Så nu hux flux så kunde jag få Beat att i ett lugnt och behagligt tempo bara gå mot djuren! MAGI! Underbart! Lite senare tog vi tag i hans flanker och det gick bra! Han klarade denna gången pressen riktigt fint! Duktig hund! Han börjar att bli stor!

Vi var flera på kursen, alla med egna hundar och problem och det var kul att se hur Bobby tog i tu med de olika hundtyperna! Imponerande var det även att se hans egna hundar!

Helgen har varit helt suverän med lagad mat och finfint boende! Tack Miche och Anita! Och Odd som fixade det hela!

Jax har skött sig fint under helgen.. Han börjar bli allt duktigare på att vara med, sitta fast, gå lös, lyssna och allt annat som hör vardagslydnaden till! Jag har börjat lite smått med "lägg dig" samt att gå bakom och han fattar snabbt men är envis så man får jobba hårt! Beat fick ta en kort kort sväng med fåren och alla tyckte att han skötte sig fint! Jag var mest stolt över att jag kunde kalla in honom när han vallade! Detta ska jag ine släppa en tum på!

Numera bor Beats pappa Ben hos Miche och det är sååå roligt att få träffa honom och lära känna honom mer! Det är en sååååå underbar hund! Han och Beat är så otroligt fasinerande lika, ju mer jag tittar desto mer lika blir det! Men jag har ÄNDÅ inte lyckats att fota dem ihop!

Kommentarer
Postat av: Sussi och Kummin

Kul att ses igen. Det var verkligen en otroligt bra kurs, ruskigt skicklig man herr Dalziel. Att sen sällskapet var trevligt och att Anita och Micke fixar får, mat och uppehälle i toppklass gör ju inte saken sämre. Attans, såg att jag kallat din hund för beta istället för besegra på hemsidan. Ser ju riktigt illa ut. Lovar att ändra bums.

2008-07-19 @ 08:21:53
URL: http://www.norrdal.se
Postat av: Veronica & Basta

Vad roligt med de fina fotona från kursen, skoj att se för en som inte kunde vara med......snyft.

2008-07-19 @ 10:44:58
URL: http://www.svekhult.com/hundia
Postat av: Carina

Hej!



Jag tror jag förstår varför ni varit lite svåra att få tag på vilken kurs jag blir lite avundsjuk . Underbara bilder på alla hundarna !

Kram från Zorran ,Soyen & Carina

2008-07-21 @ 07:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0