Rymmarhundar!

Jax blir vildare och Vildare och VILDARE för varje dag som går nu har han kommit på att man kan springa iväg! Långt! Han springer ín i hus, i stallet, ladugåren eller bara iväg! Säger man åt honom gör han det inte om det igen på en stund (ca 1/2 minut) och sen så bär det av igen! Så lösningen blir lina! Då funkar det så bra för man kan påpeka för honom att NEJ du lilla kelpie INTE ditåt! Men det är ju ett heltids göra att hålla koll på honom så därför har han fått sitta en del i hundgåren för att jag ska kunna vara konsekvent när vi väl är tillsammans och för att han inte ska få hitta på en massa bus och få vinning för det när jag inte kan ha all focus på honom!

Men en till som busar till det nu när jag har focusen på annat är Beat! Han brukar vara den snälla, lätta och lydiga hunden här hemma men nu har jag fått lägga lite mer tid på honom också! Han kommer ALLTID när jag kallar på honom men inte igår! Om mina hundar inte kommer så springer jag och hämtar dem men denna gången så tänkte Beat att jag inte skulle få tag på honom.. Så det vart jakt på border collie över hela gården! När jag väl fick tag på honom var han ganska spak för det var visst inte så kul att bli jagad av en mycket upprörd matte när allt kom ikring.. Resten av dagen spenderades i koppel vid min sida!

Hunträning är en färskvara och så fort någonting förändras ska ALLT prövas om på nytt! Men det är ju det som gör det lite kul också! Utmaningen att man alltid måste jobba för att hålla i det man har och inte tappa lydnaden på dem!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0