Vallning, får och Jax 1 1/2 vecka på Nybäck

Jaha då har lilla Jax befunnit sig här på Nybäck i en vecka och en dag! Tiden går fort när man har roligt.. På ett sätt känns det som om han har varit här längre men samtidigt känner man att något är förändrat! Allting är helt enkelt lite krångligare när man har valp.. De andra hundarna är man ju så van vid så de flyter ju bara med! Om jag ska sammanfatta veckan som gått så har det gåt bra! Över förväntan! Han är en TUFF hund med mycket mycket spring i benen med mycket egen vilja och ganska självständig! Rumsrenheten har gått toppen! 100% lyckats faktiskt, duktiga jag! För det är min förtjänst inte Jax! Jag är bättre på att se om han behöver gå ut än vad han är.. Men har börjar faktiskt säga till och gå till dörren! 


Beat och Jax kommer bra överens, jag önskar bara att Beat var tuffare och sa ifrån mer! Han tolererar nästan vad som helst! Några gången har jag ingripit och stoppat Jax tillexempel då han ställer sig på Beats huvud och morrar och bits! Det är INTE okej.. Men när Jax inte drabbas av storhetsvansinne så går det fint! Guinness tycker att han är PEST, blä för valpar Han morrar och är MYCKET mån om att han ska veta sin plats.. Han gör dt på ett skysst sätt och det låter betydligt värre än vad det är!


Kan man se på svansarna vem som anser sig vara störst eller?


Jax alldeles egna levande leksak - Beat

Idag har vi fixat hemma, städat hela huset - duktig jag! På eftermiddagen tog jag mig en sväng och tränade lite vallning! Jax fick följa med för socialträningens skull.. Han skötte sig fint! Han är en social och trevlig liten krabat.. Han är duktig med nya hundar, han fick hälsa på både Kip och Meg och han är lugn och hälsar fint sen bryr han sig inte så mycket. Det är så skönt! Beat skötte sig under vallträningen.. Vi övade på att ta det lugnt och det gjorde han, pisken var med och den spelade säkert också in lite grann! Han dämpar sig en aning då.. Jag hade pratat med Kristina om att låna några av hennes får att ha hemma och träna på så när träningen var över var det dags för sex av de elva fåren att följa med hem.. Vi fick backa hästtransporten för hand och fixa och trixa men till slut var den på plats.. Fåren gick snällt in i transpoten med hjälp av Kip och Beat men sen skulle vi bara ha ut dem som jag inte skulle ha med mig.. De första gick fin men sen
skulle den stora tackan ut och då lyckdes hon så klart smita.. Så det blev fårjakt i Säterhyddan men till slut lyckades Fia och Kristina få fast den förrymda tackan och fick på henne Kips koppel sen var det bara att promenera tillbaka till hagen med henne! Så lätt var det minsann inte hon väger minst 60 kg och det är inte lite att ha i andra endan av ett koppel..


Smygaren övar inför sin kommande karriär som vallhund..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0