Det går framåt...

... med mina vissel signaler!
Idag tog han nästan varje gång på framåt visslan! JIPPIE!! Ligg visslan är nästan 100%ig!
Nu ska jag bara lära mig att vissla höger och vänster också!


Spanar på fåren.. Foto: Cima


Vi körde fålla in fungerade fint! Men jag kände att jag minsann fick lite panik, det är en grej där med fållan! Sedan körde jag Beat lite inne i fållan, han har ju vissa tendenser att hetsa upp sig då han kommer så nära fåren och då kan det ju bli lite spännade på VP:t då han måste gå inne i fållan för att ta ut dem.. Därför köde vi lite lugna ner sig och va snäll träning! Gick bra efter några påminnelser om attityd och tempo! Men när han gör det fint så är han bara för häftig han tränger och verkligen knör sig mellan fåren och staketet och han verkligen ÄLSKAR det!

Jag försöker dela mycket för att få in snitsen och tekniken och ibland går det bara så bra och i bland är det helt omöjligt men det är ju som man säger: Övning ger färdighet!


Igår lagade vi 25:an.. Det var ju på tiden.. Så då fick sig Jax ett litet pass också.. I regnet! Jag har lyckats att tre dagar i rad tima in alla mina träningar i spöregn! Denna gång var som sagt inget undantag! Men han skötte sig fint. Vi tränar framåt, driva och lite innerfanker och han börjar fatta grejen! Duktig vovve! Nu bara längtar jag tills han blir äldre men samtidigt är det ju skönt att han inte är det så kan jag lägga min focus på Beat..


Foto: Cima

Det är spännade att köra två hundar som är så olika.. Jax har mer djurkänsla och ett naturligare avstånd än vad Beat hade i den åldern. Det gör honom både lättare och svårare att träna.. Jax hittar inte på så mycket dumt och kan ju mer själv än va Beat kunde.. Det ska bli spännade att följa hans utveckling.. Jag har börjat att vissla lite smått på framåt i stället för att smacka och det fungerar fint! Tänkte försöka köra in dem parallet med de muntliga kommandona på Jax så jag slipper krångla så som jag får göra med Beat nu!

Alla valparna mår finfint! Snart är de levereansklara skönt! Ne nu va jag elak med nu börjar dom bli bra vilda! Igår gjorde de ett gemensamt utbrytningsförsök under IDOL! De lyckades flytta komposthagen säkert någon meter så nu har de fått flytta!

Idag fotoade vi alla valparna.. Här kommer några av favoriterna:

 
Bix (största haneen av alla) & Bess (tiken som valde mig)


 

 
Cap (fast vi kallar honom Pluggen) & Cate (minst och absolut sötast!)

 
Hane & Tik ur D-kullen..

Kommentarer
Postat av: Carina

Cate underbart söööööööööööööt !

Hoppas ni får en bra helg !



Kram,kram Mamma

2008-10-03 @ 06:59:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0