Jax - super hunden!

Idag på eftermiddagen trotsade vi regnet och begav oss ut i fårhagen.. Denna gången fick även Jax följa med..

Jag började med att skicka Beat för att hämta djuren som stog nästan längst upp i hagen, ca 100 meter bort.. Jag brukar skicka vänster för det är mer plats där men idag så tänkte jag att jag skulle utmana honom lite och skicka höger.. Jag såg redan när han sprang ut att han var spänd men tänkte vänta och se vad han gjorde.. Han vart lite tight men stannade direkt på min vissla (!!) och kunde göra framdrivningen helt ok! Hade detta varit för kanske två månader sedan skulle han ha kommit med djuren i 100 km/h om han hade fått hämta på det viset!

Jag känner att hans attityd verkligen har förändrats.. Resten av träningen gick sådär.. Jag var inte riktigt med och han fuskade och lyssnade inte på höger/vänster ordentligt så jag tog in honom i 25 an och nötte lite lydnad! Det gjorde susen och han var betydligt mer lyhörd när vi gick ut därifrån.. Delade gjorde vi också och det gick fin fint!

Men till dagens stjärna.. Jaxen!
Jag hade tänkt vänta ett tag med att köra honom men så kunde ja inte låta bli.. Vi började inne i 25 an men sen så kunde jag inte låta bli att köra en kort sväng på stora fältet..

Där stog fyra djur som jag och Beat tränat på.. Vi föste och drev en bra bit! Han är lugn, håller fint avstånd och lyssnar! När vi var en bit i från djuren kunde jag inte låta bli att hyssa i väg honom på ett litet hämt och vad tror ni han gör.. Går ut fint, håller ut hela vägen, kanske är lite lite tight bakom djuren men sedan lägger han sig på kommando och tar dem i lugnt tempo till mig!

Jag slutade den träningen med ett leende på läpparna vill ja lova!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0