Mycket, mera MASSOR!

Jax kan helt enkelt inte vara lagom.. Det märks ju såå extra tydligt då man har den mest lagoma och balancerade av dem alla bredvid då så klart men ändå! Beat är ju ett extrem fall av border collie..

Jax han är också ett extremfall med på sitt egna lilla vis! Idag skulle han få lära sig att trampa på ett lock med någon (helt valfritt) av sina framtassar.. Vi har kört detta lite innan så han har likom ett hum om att det är något med tassar och locket men mer än så kan han inte..

Han fattar i stort direkt att han ska göra något med tassen på locket, då får han belöning men då tror han ju i sin egen lilla värld att desto mer intensivt han "håller på" desto bättre.. Trots att jag inte har belönat detta en enaste gång! Han krafsar/gräver så våldsamt att nog får ta ett kraftigare lock nästa gång, han stampar och hoppar och lägger sig ner på locket..

Det jag vill är att han ska sätta foten på locket och senare även att hålla kvar den där.. Vi kämpade eller rättare sagt han kämpade och jag försökte hålla mig för skratt både länge och väl men mot slutet börjad edet att lossna.. Det ska bli kul att se hur mycket som han kommer ihåg till nästa träningspass..

På bilden (jag vet värdeös kvalité) sitter Jax o hoppas på att få komma upp i sängen..

Jag kämpar med Beat och hans mat.. Han vill inte äta! Han äter de flesta foder till en början men tröttnar snabbt och vill verkligen inte sätta i sig de mängder som hans kropp behöver.. Han är så smal! Har man i något gott äter han de en stund men det är fortfarande inget direkt intresse förmaten över huvud taget.. För tillfället äter han Royal Canin Medium Sensible och det går väll ner ibland! Men för honom tar det säkert en kvart att få i sig en skål med 5 dl foder.. Han knaprar och suckar och knaprar och tittar sig omkring och pillar och tar en paus och äter lite till..

Hur får man en hund att gilla mat? Hur får man den att äta? Han är inte så förtjust i godis heller, han äter det men ser det absolut INTE som någon belöning varesig det är köttbullar eller torra levergodisar..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0