Frusterande träning..

Jag blir såå trött! Varför kan aldrig mina hundar gå jämt i träningen.. Jag känner det som om jag aldrig vet var jag har dem.. Idag på förmiddagen körde jag Beat och Jax en sväng nera på tränings fältet med 6 får.. Beat går som ett as.. Kan inte hämta, inte stanna och inte flanka.. Nehe.. Vad gör man då! Börjar om på nytt eller??
Fösningen gick bra så länge han var nära mig annars var det bara hans härliga "mina djur, det är mina djur"- tankar som var framme.. INTE roligt alls!

Men så har vi Jax däremot.. Skickar lite kaxigt ut honom på ett hämt då fåren står i andra sidan av fältet i ett hörn.. (jag vet att det är att vara för kaxig, men jag kunde inte låta bli).. Ca 250-300 meter och vinklad framdrivning.. Han gör ett fullkomligt KLOCKRENT hämt och jag kan styra honom som om han var radiostyrd.. Går en IK-1 fösning/drivning där fåren gick som på ett snöre.. Jag bara log hela vägen och han bara gick och gick och gick.. Tog och delade vid staketet för att göra det lätt, han kom in bra men sedan vända han sig mot fel flock (kanske jag var otydlig?).. Men då tänker jag.. VARFÖR tävlade jag inte honom någonstans idag då han bevisligen var SUPERTOPPEN!! Jag kan bara drömma om vad vi skulle fått för poäng om det var så att detta var en tävlingsdag (jag vet att det var hemma plan, men ändå!)..
HAN HAR ALDRIG GÅTT SÅ HÄR BRA!!


Fin smygarn på Kelpie Mästerskapet..     Foto: Karin Brännström

Det är så jag vill ha det när jag tävlar (oberonede i vad).. Man ska ha en hund som går 100% hemma för att då kan man ju vara glad om man får till en sisådär 80% i början av karriären.. Jag ska inte gräna mig över kelpiemästerskapet! Det har aldrig hänt (vadå förtränga?)!!

Det roligaste utav allt! Jag har inte träna nått sedan kelpiemästerskapet.. Bara gått någravändor på den stora flocken utan att kappt styra honom alls.. Är det nykeln till framgång.. Inte träna bara jobb.. På Beat hade det nog gått åt skogen, men kanske på Jax, han ska bara flytta får helt enkelt.. Lydnaden har jag då han är så otroligt villig att vara tillags! Svåra underbara hund! Men uhhh så rolig!


Jax med Kelpie Mästerskapets 15 får, nu tränar vi på 200..
Foto: Karin Brännström

Kommentarer
Postat av: Sabine

Du skriver det själv, det jag tror är rätt..



nykeln till framgång.. Inte träna bara jobb.. På Beat hade det nog gått åt skogen, men kanske på Jax, han ska bara flytta får helt enkelt.. Lydnaden har jag...

2009-08-15 @ 19:57:21
URL: http://www.mitchenskennel.se
Postat av: Maria Nyberg

Jag tror att ju mer lyhörd hund du har, desto mer behöver han få tänka själv, genom praktiskt arbete. En lyhörd hund "lämnar" över till dig, när ni jobbar eller tävlar, och är du inte supersnabb i dina korrigeringar så kan hunden till o med tappa fåren för den tror att den gör rätt. Den förlitar sig på att du styr rätt.

Ju hårdare hund du har desto längre in i hjärnan måste du för att det ska se tävlingsmässigt snyggt ut.

Den här fingertoppskänslan hos oss som förare får man träna på till förbannelse, känns det som ibland. Det är bara o nöta på.

Maria

2009-08-15 @ 20:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0