Hantering är kul!!

Efter att ha hoppat runt som en tok i köket på Beteby och gråtit av lycka över Jax höfter var det dags för lite träning och fix med fåren.. Uppdraget var följande: Hämta upp ca 200 får, in med dem i fårhuset, sortera ut de märkta och sedan tillbaka med dem..

Beat fick hämta dem och driva dem över en väg och genom en annan hage, över gårdsplanen och in i fårhuset. Gick till att börja med inte bra alls, han sprang och beteede sig.. När jag lyckades få honom att koppla på huvudet gick det bättre men han var fortfarande spänd.. Han springer då som en tok och detta resulterar ju såklart att han blir sååååå trött i värmen. Men fåren gick med lite krångel, mest mitt fel då jag styr FEL! Det tar ett tag att hitta tillbaka till att arbete men honom då man har haft 3 intensiva tränings veckor på några på lätt fotade får..

Men han är en klippa. Han gå fram som en maskin och jag gillar det men inser också att jag inte har några 1000 får att jobba dagligen på.. Tyvärr! Då blir han betydligt lugnare i huvudet!

När fåren väl var på sin plats så fick de pusta ut lite sedan var det dags för Jax att göra sin debut i en hanterings anläggning. Vi har tränat ytterst lite i en rundfålla och någon gång har han väll fått gått några varv i nån av Miches boxar inne men detta är han HELT grön på..




Det som jag är mest nöjd med är hans lugn. Han hetsar inte upp sig och han vill verkligen inte ställa till det.. Jag har alltid tänkt och tyckt att desto mer på hunden är trånga lägen desto bättre. Men när jag stog där med Jax som bara sköter sig. Han trycker på lugn och ser till så att djuren hålls samalde. Fåren kan inte gå snabare genom ränna och skulle han trycka på som bara den skulle det ju bara resultera i att fåren skulle bli stressade och försöka kasta sig genom rännan och då hade det blivit stopp direkt. I och med att han inte tok hetsar upp sig utan behåller lugnet kan han hålla på länge. Efter en halvtimme var han knappt trött! Jag har ju varit sten hård (kanske lite väl hård) på just bett. Jag ville inte ha honom att bita eller bråka. Han väljer medvetet att inte bråka med ett av lammen men när jag ber honom om att gå tillbaka gör han det utan att tveka och trycker på så att det ger sig! Jag är så nöjd när jag ser honom. Han är så underbart behaglig att ha och göra med, han vill hantera djuren bra, han vill göra rätt, han vill lyssna på mig. Jag har länge varit skeptisk till det här med hantering men efter detta tycker jag att det är toppen kul!


Måste ju passa på att gratulera världens bästa Miche med sin finfina Rex ju..

SUPER MYCKET GRATTIS!!!

Det är ni väl världa!

3a på IK-2 i Ronneby under super svåra förhållanden är INTE illa.. Bästa hämt poängen på hela tävlingen, tänk va den kelpien kan..

MOT SM och vidare eller hur vad det vi sa?



Bilden: Miche och Rex laddar innan start

Kommentarer
Postat av: Cima - Kelliegården

Härligt det ser ut med Jaxon,, Ni är så väl förberedda för kelpie mästerskapen,,, Massor av tummar o tassar hålls härifrån oss i Skåne,, det vet du. Kram kram

2009-08-04 @ 19:32:14
URL: http://www.kelliegarden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0