Regn, sol, moln och TRÄNING..

Idag har det varit sol, moln för att sedan tok regna.. Suck.. Jag och mina pojkar var på väg tillbaka efter att ha tittat till några får och vattnat.. Då bara öppnar sig himlen. BLÖTA blev vi kan jag lova!

Passade på att träna hundarna (innan regnet) en sväng. Jax fick samla ihop de ca 250 tackorna varav några har lamm.. Han sköter sig fint på stor flock, han jobbar bara på om man inte ber honom om nått särskilt! Han fick trycka iväg dem en bit och sadan gick jag och hämtade Beat.. Tänkte att han skulle få hämta dem men han bara såg dem inte.. Det var i och för sig högt gräs men han hade ju tittat på när Jag och Jax gick i väg med dem.. Nu fick jag använda alla kommandon och visslor jag någongång lärt honom.. Jag vill att han ska fortsätta söka efter djur om jag skickar honom. Därför fortsatte jag att tjata! Det tog sin lilla stund men när han väl såg dem så ser man hur hela hunden bara slappnar av och slår ut fint som "JAHA, var det där dom stog!?!"..

Beat har som vanligt lite svårt att växla från träning på liten flock till arbete på stor så jag fick flanka honom lite.. Planen var nu när jag har tillgång till både stor och liten flock att träna på att jag skulle växla med Beat så mycket som det bara går för att han ska lära sig att TÄNKA hela tiden och inte bara kasta sig in i saker han senare inte reder ut.. Däremot fick han putta lite på två tackor med små små lamm och satan i gatan en sån stil han fick då.. Han ålade sig fram längs marken. Då önskar man att man hade kameran med! Jag har sett på båda mina hundar att de blir mer "stylsh" om de är lite spända. Och bevisligen var tackor med små lamm Beats dröm. Men han skötte sig exemplariskt. Sedan fick han ett "lock back" och så fick han samla den stora flocken som brett ut sig under tiden. Nyttig för en liten bc hjärna.

Jag bara älskar att fixa och fnula så där med fåren.. Gå ner på morgonen, smala ihop den kolla så att alla är okej, träna lite, fylla på vatten och sedan ta en promenad.. Så skulle man ha det vet ni!
 
Jag har kört två pass med Miches hundar också.. Nyttigt att träna andra hundar, alltid lär man sig nått.. Man måste tänka och vara med på ett annat sett än om man kör sina egna. Då vet man oftast vad man måste passa på.. Men träningen går framåt enligt mig..Vi får se vad Miche säger då han kommer hem??

Nu ska jag ta mig en promenad.. Får se hur många jag tar med mig.. Jag ÄLSKAR att gå promenad med många hundar så denna gången blir det nog fem.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så härligt ni har det,,, Njut av lantluften,, hoppas vi ses snart. Kram

2009-08-15 @ 08:15:56
URL: http://www.kelliegarden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0