Träning och vardag på farmen!

Vi tränar för fullt.. Träningshagen är nyklippt och fåren superfina. Härligt med bra tränings möjligheter! Jax får mest fösa, fösa och återigen fösa. Jag vill ha honom helt lugn och säker på att bara gå med djur var jag än befinner mig och vad jag än gör. Han ska bara gå på tills jag säger någonting annat. Det går så bra. Vi övar delning också, med focus på att komma ända in till mig genom luckan. Sällan vänder vi oss mot djur, det är ju den enkla biten! Jag vill verkligen ha honom trygg när han kommer in. Beat har jag stressat med inlärningen och då slarvar han. INTE bra så därför känner jag att det med Jax ska få ta lite tid. Vi tränar lite hämt, han hämtar bättre åt höger än åt vänster, så vi tränar mest vänster (och håller tummarna för att det passar att skicka höger på Kelpie Mästerskapet)

Jan är så tacksam att träna, har i stort sett alltid rätt attityd och hetsar mycket sällan upp sig.. Jag blir GLAD av att träna Jax, jag blir lycklig av hans sett att hantera djur. Nu ska vi bara öva lite hanterings anläggning (mest för mig) jag är ju expert på att snubbla och ramla över får grindar av alla dess slag.

Beat övar sig som vanligt i konsten att ta det lugnt.. Han kan alla moment, allt kan ju slipas på men svårigheten med honom är att få fram en lugn och fin attityd. Hetsar han blir han tight, snabb och stängar öronen TOTALT!

Focus nu ligger i att få honom att TÄNKA lugna tankar då han ska skickas ut på ett hämt. Om jag går mot får nu som om han skulle få hämta har han kastat sig åt alla hål och kanter och nästan skakat av upp hetsning. Sedan går han oftast i väg fint men han är såååå laddad och blir svår att få kontakt med bakom djuren. Om han i stället var lugn redan då han gick i väg har jag betydligt större chans att komma in i hans lilla glasbubbla. Jag ska vara lugn (händerna i fickorna och INTE skrika). Bara använda hans namn och nej och att ALDRIG låta honom få gå iväg om han inte är lugn.. Tråkig träning, jag vill ju styra långt bort med häftiga flanker i farten men ack så nödvändigt! Cima säger att han inte är någon LÄTT hund och det käns lite tröstande, Men det är så tråkit med en hund som man alltid måste vara så lugn och noga och sansad då man kör. Men man lär sig otroligt mycket! Jag hoppas att jag kan "få till honom" så att vi verkligen kan tävla för när han går bra då går han så j-vla fint!

Jag har även tränat med en av Cimas! Leija eller Kelliegården's Open som honom heter! En riktigt fin hund! Roligt att köra en annan hund, nyttigt att öva sig på att hantera olika typer av hundar trots att hon i vallningen är rätt så lik Beat, det vill säga MYCKET! Tack för förtroendet! 

Idag tog jag med mig ett par jyckar ut på en härlig cykeltur, underbart att se den sträck ut bredvid en i skogen! Valparna är flyttbara och idag åker två, och i morgon åker tre. Skönt att få några färre att sköta om. De är allt bra jobbiga bitvis!   


Jag med Kelliegårdens Ed som precis ska flytta

Kommentarer
Postat av: Veronica & Basta

Så himla bra du fixat med uppladdning inför WKM - massor av träning! Det ska bli skoj att se Jaxen!

2009-07-21 @ 09:17:02
URL: http://www.svekhult.com/hundia
Postat av: Emma

Nämen, en liten Ed ;)

2009-07-22 @ 02:17:57
URL: http://isbiten.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0