Bra, bättre - BÄST!!

Jag är helt slut, hundarna är helt slut, vi är kalla, blöta o smutsiga men vilken dag!

Vi har tränat i flera timmar och verkligen kämpat! Underbart! Vi tog bussen ut till Beteby och gick sedan en sväng för att verkligen värma hundarna.. Jag skulle ta ut en grupp ur fårhuset men de vanliga "hjälp-staketet" som gör så att fåren inte kan ta vägen någon annan stans än ut i hagen var INTE på plats..

Hmm.. In med Beat, trångt o mysigt! Efter lite strul så får jag ut alla men då drar de iväg med Beat efter! Fan han jag tänka och jag ser får o hund försvinna bakom fårhuset.. Men efter bara någon sekund kommer Beat så snällt men alla fåren.. Då var det bara att släppa ner dem i hagen så vart det klart liksom! Tänk va smidigt det är med vallhund.. Han bara fixar liksom!

Jax fick köra första tränings passet.. Jag skulle ju trycka till honom var planen men han gick så fint så jag började köra lite bana och vips hade jag kört en VP bana (fast längre) med både fålla in o ut men utan hämt! Herrejösses tänkte jag!

Jag står här med min 10 månaders Working Kelpie och han går en banan som en klocka.. Han tar kommandon, är lugn och focuserad, har huvudet med sig och tänker HELA tiden!

Jag rös över hela kroppen.. En sån känsla! Fin fina jycke! Jag är sååå glad i honom! TACK TACK TACK Miche för att du ÖVERTYGADE mig om att JAX  var hunden för mig!

Efter Jax skulle jag köra Beat! Men får verkligen jobba med sig själv och sin inställning när man tränar den hunden: Djupa andetag Sandra.. Var lugn, bli inte arg! Och det fungerade faktist! Inte toppen men han tänkte, kunde gå åt höger och gick i drivningarna i stället för att fara fram som en gasell.. HÄRLIGT! Vi övade mycket med långa avstånd och han hade inga "jag tar djuren o går" fasoner utan tog styrning fint! IK-2 debuten börjar närma sig känner jag!


Beat är en sån hund som verkligen LIDER av att jag inte har haft så stor möjlighet att valla den senaste tiden.. Han tar ut ALL frustration när han väl får det och blir allt annat än rolig att ha o göra med.. Jag skymtar min fina lätt styrda vallhund stundtals och vet att jag kan få tillbaka honom genom träning, träning och praktiskt jobb!!


Tre kelpisar - Jax, Cindy och Rex


Fyra hundar som tittar på ja vad tror ni? Får kanske.. Eller Miche som tränar Rex! 


Men men.. Miche kom ner med sina hundar och vi tränade ännu mera! Ben (Beats pappa) oh my god va fint han går.. Han har liksom lugnat ner sig nått enormt och är verkligen en fröjd att titta på. Härliga hund! Rex är som Rex är helt enkelt -ENVIS! Delning stog på schemat idag och Miche fick verkligen kämpa med Rex och med fårsen som INTE ville vara isär.. Men det gikc fint till slut! Cindy har verkligen utvecklas sedan jag såg henne sist, lugn, focus och fina rörelser! Det blir bra det där.. Dom e bra lika Jax o Cindy, både på djuroch i sättet!  


Syskon kärlek.. (Jax och Cindy har samma pappa)

Miche fick se Jax lite och så hjälpte han till med hur jag skulle träna honom i hämten. Han svarade fint och han börjar verkligen förstå när vi ska hämta och jag kan ha honom vid min sida och han fattar direkt vart han ska och så.. När man står där känns det overkligt att träna sånna hämt med en så ung hund men han är så mogen och klar så det finns ingen anledning att vänta! Miche gillade vad han såg och jag svävade på små rosa moln så stolt var jag öven min lilla blå hund!


Några till som är ganska lika, både i utseende i och sett för att inte tala om kropps språk..
Ni skulle bara se dem tillsammans.. Beat med sin finfina pappa Ben


Herr blåöga i egen hög person!

Efter en sån här dag bli jag bara så där härligt trött i kroppen. FRISK luft (kall var den också) och så står man ju inte riktigt still heller för den delen viklet resulterar i trötta ben också.. UNDERBART är vad det är! Som balsam för själen - det är vad vallning är för mig!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilka underbara bilder och vilken dag ni verkar ha haft !

Vi ses till helgen.



Kram ,kram

2009-03-13 @ 07:25:45
Postat av: Emma

Vilket härligt inlägg! Vallning låter verkligen så roligt. Härliga bilder på fina hundar.

2009-03-13 @ 09:28:38
URL: http://herrharry.se
Postat av: Lina

Låter härligt! Ett sånt inlägg man behöver läsa om man tvivlar på att man vill träna vallning.. Vilka duktiga hundar du har!

2009-03-13 @ 09:40:50
URL: http://www.igelsnigel.se
Postat av: Jeanette

Det låter underbart! Fina bilder på alla härliga 4-benta:-) Är lite avis;-)

2009-03-13 @ 11:19:01
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Sabine

åhh, vad härligt. Du har också varit på gärdet och frusit. Men visst är det skoj... Han verkar väldigt härlig din lille Jax. Ska bli så spännande o få se honom på riktigt sedan.

2009-03-13 @ 18:45:08
URL: http://www.mitchenskennel.se
Postat av: Anneli

Efter att jag läst det här inlägget vill jag också ha en vallhund! Poppe hjälper till med de enkla sakerna med farmens får, men han har inte den pondus som krävs för att flytta en flock på 30-tal får som går som de vill i stora skogar och betesmarker under sommarhalvåret. Sår de still, ja då står de still! Spelar ingen roll om en liten skit till hund biter dem lite i hasorna... Men nån gång ska jag också ha en RIKTIG VALLHUND!

2009-03-13 @ 20:25:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0