Sjuk, missat årsmöte, funderingar o grattis

Lagom till kvällen före årsmötet lyckades jag dra på mig någon slags magåkomma, vilken reulterade i att jag spydde typ HELA natten.. Söndagen spenderades i ryggläge i soffan framför TV:n.. Synd kände jag verkligen då jag INTE villa missa årsömtet men men.. Det kommer flera!

Jag har funderat lite kring egenskapsbeskrivningen.. Det var 14 hundar "till start" och snabbt kan man konstatera att de var otroligt ojämna.. Vilken INTE bådar gott för rasen tycker jag.. Jag kan ju inte låta bli att titta på alla hundar och ägare som står och tittar på och man kunde snabbt konstatera att det var många hundar som var ARGA.. Det morrades, skälldes bits och flögs på både här och där..  Men det var få förare som sa till sina hundar.. Skrämmade tycker jag!
(OBS hunden på bilden är Jax som leker med Beat)
 
Jag har aldrig uppfattat kelpin som en arg hund, en hund man inte kan ha med och runt andra hundar.. I min värld fungerar vallhundar ungefär på samma sett som jakhundar är det jobb så är det jobb o då bryr man sig INTE om annat.. Synd att se så många unga hundar med detta beteende, detta är ju likom den kommande generationen som ska visa vad kelpin kan..

Min teori kring just vallning och hundhållning är att för att du ska ha nån chans att lyckas med din hund i vallhagen måste du kunna hantera den utan för.. Det är allt för många som enbart ställer krav på sina hundar just då de vallar och att hundarna då INTE pallar trycket eller att förarna INTE kan nå hunden över huvud taget!

Negativ blogg denna dagen! Dåligt av mig jag vet! Snart ska vi släpa oss ut på en solskens promenad med Amanda som också e sjuk.. Då blir jag nog på bättre humör! 

Å så lite GRATTIS förståss! Miche tävlade ju IK-2 i Falköping i helgen!

Rex placerade sig som 5a på lördagen och kom på 19e plats på söndagen (poäng slut i delningen)
Jag undar om någon kelpie någonsin ar placerat sig så bra som 5a på en IK-2a?? Nån som vet?


Beats fina pappa Ben kom på 8e plats på söndagen.. Synd på missad grind..

Kommentarer
Postat av: Ewa o Tea

Nu blir jag förskräckt. Menar du att hundarna var så bråkiga. Av min erfarenhet så är wk underbara mot folk,andra hundar och åt djuren dom vallar.Synd att man missade beskrivningen. Din Jax ska bli intressant att följa framöver.

2009-03-16 @ 21:12:19
Postat av: Patte

Tråkig bild du ger WK speciellt om det är så illa som det låter.



Konstig att förarna inte korrigerar oönskade beteenden, jag trodde verkligen att folk som höll på med vallning hade sten koll på sina hundar.



Gillar starkt det du skrev om att hunden skall kunna hanteras i och utanför vallhagen. Hunden är ju trots allt större delen en sällskapshund.

2009-03-16 @ 22:36:27
URL: http://www.liljebladhs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0