Storebror och lillebror..

Igår var det dags för hundbyte igen.. Beat fick åka til Miche.. Han vart så glad, så glad när Miche kom och släpper inte honom ur sikte en sekund. Han följer honom som en skugga.. Känns ju både bra och dålig.. Bra för att jag vet att han har då sååå bra hos Miche, dåligt för att han bevisligen inte trivs med här och med mig.. Det är bara att inse, han är en vallhund och ingenting annat.

Men i och med att Beat åkte så fick jag mig en liten Gadd i stället.. Det är alltså Sticks helsvarta broder.. Det vill säga Jax halvbrorsa.. Han och Sticks är som natt och dag på alla sett förutom i vallningen.. Ganska häftigt tycker jag. Han är så cool,  lugn.. Tänker först och gör sedan. Hetstar inte upp sig och verkligen trygg i sig själv!

Men han ÄLSKAR hundar.. Och framför allt kelpisar.. Soya försökte han sig på att hälsa på men hon fräser ju bara och då la han sig snällt på rygg och nu bryr han sig inte om henne alls. 

Jax är en snäll hund med andra hundar, gillar valpar och kan vara nog så lekfull men han tycker inte allt om hundar som ska vara PÅ honom.. Äckligt säger han och muttrar och går sin väg. Men då följer ju Gadd efter! Igår hittade jag Jax ståendes under tvättställningen i mammas sovrum med bortvänt huvud och Gadd hetslickade honom i ansiktet.. Jag "räddade" Jax och stängde in Gadd i köket men trots detta kunde Jax inte änns titta på honom genom gallret utan var tvungen att gå och gömma sig i badrummet två rum bort..

I morse bestämde jag mig för att Jax fick hitta en annan lösning för att "stå ut" med Gadd som inte innebar att fly.. De fick vara tillsammans i vårt lilla kök medan jag åt frukost.. Jax klättrade mer eller mindre på väggarna tills han insåg att det inte gick att ta sig därifrån. Då började han med att bli stel och bara stå blickstilla när Gadd gjorde sina framfarter.. Gadd han fortsatte att hetslicka på honom men Jax var som en staty..

Efter en låååång stund började Jax att morra.. Vilket så klart gjorde att Gadd bara slickade ännu mera INTENSIVT.. Då skulle Jax bita honom över nosen men samma sekund som han öppna munnen sticker Gadd in i stort sett hela huvudet i Jax mun och fortsätter att slicka.. Jax blev som förstenad. Efter ett tag morrade han till och nöp tag i nosen på honom. Då gav sig Gadd snäll och la sig på rygg. Nu är allt frid och fröjd. Jax kan ligga ner och Gadd går inte fram om han morrar.

Jag försökte förklara för Jax att han minsann också hade varit minst lika jobbig.. Men han bara skakade på huvudet och gick in i badrummet en stund..

Här kommer bildbevis:


Jax 8 veckor och två dagar.. Sliter i Beats halsband..


Jax  4 månader retar gallfeber på Guinness för typ 1000 gången.. 


Jax 4½ månad hänger och sliter i Beat..

Nu finns en sida om mig också.. TEXT kommer..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0