Halvseriös träning inför tävling...

Alltså jag måste ärligt erkänna att det är svårt att satsa helhjärtat för EN start och som startnummer ett dessutom. Men nu har jag bestämt mig! Jag ska köra båda fram till tävlingen och jag tar med båda upp sedan studerar jag noga noga och väljer sedan den hund som passar bäst efter förutsättningarna. Är det fusk tycker ni?

Idag skulle vi ta fem tackor ute på fältet där tävlingen hos Miche ska vara, men det är lite högt gräs så de ville ju bara stå stilla och äta i godan ro. Suck. TRÖGT med andra ord. De gick undan men hundarna fick verkligen trycka, kanske inte riktigt det man behöver träna mest på inför tävling där är det ju vanligare med springiga djur. Men man kan inte alltid få som man vill.   

Jaxen var lite log idag tycker jag. Gjorde egentligen ingenting tokigt, lyssnade bra, tog alla sina vissor som han skulle (ler* jag har lärt en hund att flanka på vissla). Men han var så lugn, han brukar ju kunna vara lite jobbigt på och svår att bryta och bara SKA gör på sitt sätt. Nu när vi ställde ut åt Miche la han sig på kommando och låg som gjuten i marken. Jag brukar ha svårt med honom där då han absolut anser att ingen annan hund ska komma och ta "hans" djur. Men man får hoppas att han bara har lantat lite i sig själv, inte mig emot kan jag lova!

Han skar en gång i hämtet, jag skyller på högt gräs men det är ingenting han brukar göra. Gången efter var det vanliga "tänka hela hämtet"- Jax som var tillbaka så jag glömmer (jobbar fortfarande på det) att han skar. Sånt händer. Upptagen är lugna och fina och han tar styrning till 99% bakom djuren. Det känns så bra! Vi ska träna stort oftare. På träningsfältet gills likosm inte längre..


Snygga tänkar Jax hos Cima förra hösten


Beat då! Miche körde honom idag, tusen tack! Han var lite het, Beat alltså =).. Han kommer då och då in i sin "driva djur koma" se förklaring nedan. Men han behöver ju MASSVIS med träning så det är bara att kavla upp ärmarna och träna på. Lugnt och metodiskt! Ska se till att få till några pass i helgen och veckan minsann! Han kan ju den hunden, när han är i hand och han bara lämnar över till mig är han så häftig att köra. Som att styra ett ånglok med en liten liten fjärrkontroll bara. Vi kommer dit igen, hundträning gott folk ÄR EN FÄRSK VARA!


Så här ser en FÅR-KOMA ut. Den resulterar i att hunden sakta men säkert sugs in mot djuren och ju närmre hunden kommer destå mindre fungerar hundens öron. Detta resulterar ofta i att hela ekipaget (får+hund) ökar farten allt mer.  Vart det sedan bär av det vet man aldrig. Det är hela sporten att valla med en får-koma hund helt enkelt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0