Sandra + Jax = TEAM!


75 poäng och sjukt nöjd! Han var som på träning, det är allt man kan kräva av sin hund. Jag var lugn och tydlig och hjälpte honom att lyckas. 20 poäng bort på hämtet vilket innebar att domaren på resten av banan (fösning, drivning, fålla in och delning) endast drog bort fem poäng.

Jag tror att det var bästa rundan ute på banan av alla!

STOLT matte..

Så här gick det då till

Många hade haft stora problem på crossen och tappat djur och hunden tappade kontakten med djuren och mycket spring så jag bestämde mig för att ta det sååå lugnt! Jag skulle INTE tappa djur och vi skulle inte ha något spring i onödan!

Hämtet var jag helt bestämd om att jag skulle skicka vänster men väl ute vid pinnen ändrade jag mig! Det fick bli höger, Jax går ut lite osäkert med springer på och då han focuserar helt på djuren sänker han sig och fället ut öronen, då blir jag lugn. Så ser min Jax ut i hämten! Ingen super utgång men helt okej. 17 poäng av 20. Upptaget blir lite snett Tre bort även här dvs. 7 poäng på upptag! Djuren vill åt höger och jag visslar Jax vänster för att gå ut och trycka tillbaka dem på linjen. Detta har varit vårat största problem på träningen den senaste veckan. Vänster bakom djuren, det har inte fungerat alls och gör det absolut inte nu heller. Missad grind och helt av linjen på framdrivningen, 6 bort dvs. 14 poäng på framdrivningen. Allt som allt 30 poäng bort på hämtet. Vi kan betydligt bättre!

Får in djuren till mig och vänder dem rätt runt pinnen, tar nu ett djupt andetag och tänker! Nu är ett nytt moment, nu tar vi nya tag. Djuren rullat på lugnt och försiktigt, vi styr dem och de befinner sig i stort sett alltid på linjen. Jax är bra, lyssnar fint och har inga tankar på att runda och stoppa dem som jag var lite orolig för. Vinklar dem efter grinden, crossen är okej, lite av linjen och vi kom lite högt innan grind två med vi får igenom dem utan problem, 15 poäng (av 20 på fösningen). Vi jobbar med djuren hela drivningen mot fållan så de inte ska dra eller spring som de gjort för så många andra, full pott! 10 poäng!. Fålla in går helt klockrent, inget stopp de bara glider in, full pott (10 poäng) även här! Ut med djuren lugnt, inte tapra focus på varesig hund eller får. Komma ihåg att stänga grinden. Jaxen håller huvudet kallt och vi slipper onödligt spring! Ut i delnings ringen. Jag får ta Jaxen ett varv för att stoppa dem med sedan delar vi utan problem, fullpott igen (10p). Samlar ihop dem och känner JIPPIE!

Vi klarade det. Vi samarbetade hela vägen, han kämpade fint, behöll sitt lugn och våra djur var lugna och trygga hela banan. Gick av banan med ett leende på läpparna! Fick många fina kommentarer om honom efteråt och sånt värmer. 

Tack alla ni som höll tummarna och tack för alla grattis! Det känns bra att vara så här nöjd utan att tänka på poäng eller placering. Men om jag ska gräma mig lite så kan jag säga att om Jax hade hämtat som han han hämta och ta styrning som han har kunnat fram till tisdag så hade vi vunnit hela alltet på ca 93-95 poäng! Men det räcker med att jag vet det just nu, men en dag ska vi minsan visa det i resultat listorna också!  

Kommentarer
Postat av: Sabine

Men GRATTIS !!! Tänkte väl det skulle gå bra. Nu blev det väl mersmak !

2010-08-22 @ 21:31:15
URL: http://sabineheiden.wordpress.com
Postat av: Svar till Sabine

Tack för grattis! Absolut vill jag tävla igen! När man känner att det hämtet (som vi normal har) som spökar och vi hade legat på strax över 90 poäng med ett normalt Jax-hämt då ger det riktig mersmak kan jag lova!

2010-08-22 @ 21:43:43
Postat av: Svekhult-ia

Åh, vad glad jag blev av detta inlägg, grattis grattis! Så härligt att det stämmer, fina Jaxen!

2010-08-23 @ 00:01:56
URL: http://www.svekhultia.wordpress.com
Postat av: Mamma

Jätte grattis ifrån oss !

Kram,kram Mamma & Thomas

2010-08-23 @ 07:00:47
Postat av: Sabine

Vad duktiga ni va !

Men varför står ni utom tävlan???

2010-08-23 @ 15:41:33
URL: http://sabineheiden.wordpress.com
Postat av: Lydia

Vad roligt med lyckad tävling! Grattis!!

2010-08-24 @ 01:08:09
URL: http://lydiaodingo.wordpress.com
Postat av: Jasna

Å vad kul Sandra att det gick så bra för er.

Jax är en helhärlig hund o du är inte så dum du heller:)

Ha det så bra

Kram

2010-08-24 @ 10:25:12
URL: http://www.torpvallarens.se
Postat av: LOLLO & LEX

GRATTIS!! LÅTER BRA, VI HAR ÅTMINSTONE TITTAT LITE TILL PÅ FÅR, TJA Å FRÅN EN SAMATÖR SÅ VAR HAN RIKTIKTGT DUKTIG FÖRSTÅS LILLPONKEN!SKICKA ETT MAIL TILL MIG SÅ JAG FÅR DIN E-POST ADRESS.

2010-08-24 @ 13:44:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0