Svårt val!

Så här står det i tävlingsbestämmelserna: Byte kan ske med egen hund som finns i reservlistan, byte meddelas klubben snarast, dock senast 3 dagar innan tävlingsdagen per telefon, inte brev eller mail.

Det innebär att jag måste bestämma vilken hund jag ska starta med innan jag åker till tävlingen inte när jag väl är där som jag tänkt! Så nu ska grabbarna tränas för fullt och på tordsdag väljer jag hund!




Jax för och nackdelar Beats för och nackdelar
  • Duktig hämtar hund men kan spänna sig och då gå på hanteringen eller skära.

  • Lugnar stressade djur och tar det alltid försikigt i upptag, kan ibland ha lite för mycket tålamod med tröga djur. Är lätt att stryra på framdrivningar men kan få lite panik om djuren springer rakt mot mig och då runda dem för att få dem under kontroll.

  • Jaxen är inte så van att gå bana med nervös matte men har på sista tiden tagit styrning som en gud. Hans innerflanker är att döda för däremot blir han snabbare trött och tappar då lite tryck på djuren.

  • Jax är i närarbete oftast helt suverän. Får man in honom i en lucka i delningen ska det otroligt mycket till innan djuren går ihop igen. I fålla in kan han ibland bli lite överambitiös i sina flanker och det kan ju alltid ställa till det.

  • Jax kan sitta två dagar på vallhundstävling utan att hetsa upp sig allt för mycket och ändå vara kontaktbar när vi väl kör (tror jag).

  • Snabb och stark i hämten men om han spänner sig kommer han in förtidigt och är då nästan omöjlig att vända om.

  • Kan få fart på ALLA djur men kan ibland få lite för hög fart på lättflyttade djur. Kommer med djuren oavsett men kan ibland vara svår att flanka ur balans när djuren rullar på.

  • Är van att gå IK-2 banor och van att bli styrd, kan även i fösning/drivning skynda sig men är här hyfsat lätt att rå på.

  • I närarbetet har Beat lätt att hetsa upp sig, om jag inte trycker honom och är dunderlugn. I delningar kommer han in som ett skott om det behövs, håller djur fint men kan ibland bli snabb när de ska samlas ihop. Fållan brukar inte bjuda på problem.

  • Beat kommer att ha otroliga svårigheter att bara titta på/sitta i bilen och höra visslor, hundar och får utan att han får göra ngt. Hans största svaghet faktist tror jag, att han kommer att vara dunderladdad efter två dagar vid sidan av.





Jaha så vad tycker ni? Vilken hund ska få äran att starta??


Kommentarer
Postat av: Maria Nyberg

Jag lägger min röst på Jax.

2010-08-16 @ 22:03:45
Postat av: Pappa

Den som lättas hanterar en nervös matte! Beat tror jag.



//P

2010-08-16 @ 22:17:18
Postat av: mamma

Hej !



Jag håller nog på Beat för jag tror att Jax är känsligare för hur du hanterar det hela fast det är ju roligt att starta med en kelpie ibland alla Bordercollies.

Kram,kram

2010-08-17 @ 07:36:14
Postat av: Sabine

Klart du ska gå med Jax ! Tro på honom att det går bra. Man måste inte hamna i topp poäng, det räcker med att man känner att hunden gjort ett bra jobb.

2010-08-17 @ 09:38:33
URL: http://sabineheiden.wordpress.com
Postat av: Patte

Jag skulle välja Beat pga att han har mer rutin.



2010-08-17 @ 11:49:18
URL: http://www.liljebladhs.se
Postat av: Ecke

Klart som f-n att du ska köra Jaxen och visa vissa personer i X-län som tror att det bara finns BC.

2010-08-17 @ 17:09:05
Postat av: Maria Nyberg

Men Ecke va skriver du, X-läns vallhundsklubb är väl inte boven i detta. X-läns vk har aldrig gjort skillnad på BC och WK.

Maria

2010-08-18 @ 21:04:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0