Idag gick det inte länge..

När jag hade gått upp, gått ut med hundarna, städat hela lägenheten och fixat alla måsten så var jag sååå sugen på att träna så jag inte visste vad jag skulle ta vägen..

Det fanns bara en sak att göra.. Jag snörade på mig mina skor och började gå (det är bra ca 1,2 mil).. Ringde Miche o sa att jag skulle träna hund, om jag så skulle skotta mig en plan att träna på.. Jag fick då tillstånd att motionera bagglammen en stund! Tjohoo! Lyckan var total!

Jag valde att inte träna Jax idag i och med att det blev stor flock. Jag vill jobba med fråndrivningar och inte så mycket flanker och det är näst intill omöjligt på ca 100 lamm. Tråkit men jag måste behärska mig med Jax, han blir lätt väldigt "naturlig" på storflock och då går han lite ur hand. Det blir då att han tänker för mycket själv och ligger i drag och det vill jag INTE ha just nu!

Los blev första hund ut. Han skötte sig fint, han driver toppen, lugnt och bestämt men sedan var det det där med att runda djur också.. Inte hans starka sida.. Han försöker komma undan på alla möjliga vis: bara gå rakt fram som om han inte fattade = FEL, lägga sig ner o tokstirra på mig = FEL och andra mer eller mindre påhittiga saker. Men jag vann.. Jag fick honom att gå ett helt varv runt alla lammen..

Han är en ganska märklig hund eller egentligen är han ganska lik Beat. Till vardags väldigt mjuk o lugn men när han väll vill göra något, eller rättare sagt inte vill göra något då är han lite lika försiktig längre. Nu spelar Los lite på att han vill undan, och att han är så liten liten liten men ändå krävs det mycket när man säger till honom så han är inte rädd eller vek bara lite lurig! Men det ska nog lösa sig..


Nu till Beat. Han fick sitta bunden vid staketet medans jag tränade Los och oh my god säger jag bara han brukar ALLTID sitta eller ligga snällt och bara titta på.. Inte denna gången, kastade sig, hets åt snö och skrek.. Det var som att hämta en uppskruvad duracell kanin så jag gick en pytte kort sväng innan vi började med stor fokus på att han skulle gå bakom och LUGNA ner sig.. 

Ställde upp för en utgång åt höger och bestämde mig för att han skulle vara mycket ödmjuk innan han fick gå hela vägen.. Två gånger fick jag stoppa honom och kalla tillbaka honom för att påpeka att jag ville ha honom mer ödmjuk.. Men sen gick han fint ut i djupsnön.. Han fick verkligen kämpa.. Jag stannade honom på toppen och tog sedan tillbaka honom åt vänster. Nu hade han lugnat ner och och sprungit av sig det västa i djupsnön utan några konflikter! NÖJD matte! Sedan gick han fint, tränade korta och långa visslor, flanker i farten samt snabba delningar för att direkt efter kräva en korrekt flank. Nyttigt! Vad jag kan komma ihåg gjorde han en flank jag fick korrigera annars var han så fin och avslappnad. Det är en sån härligt känsla att köra sin hund lugn, han sköter sig, det går inte för fort, jag kan ha honom liggandes och det känns lite som att strya en radiostyrd bil fast med vissla i ställer för fjärkontroll! Jag ser fram emot barmark med "riktig" träning!

Bilden: Ett nöjd Beat efter ett träningspass förra sommaren

Nu ska vi sova! I morgon ringer klockan redan vid halv fem..   


 


Kommentarer
Postat av: Cima - Kelliegården

Bästaste du,, så fint du fått här på hemsidan... Snart MÅSTE du komma ner o hälsa på o TRÄNA - vi har INTE djupsnö,,,



Miss you <3 <3 <3

2010-02-17 @ 19:55:48
URL: http://www.kelliegarden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0