No more träningsabstinens..

Idag har jag tränat hund kan jag lova.. Hela fem stycken lyckades jag hinna med. Så roligt och lärorikt att träna flera olika hundar i olika stadier av utveckling. Beat, Jax, Los, Gadd och Sticks fick varsitt pass på de ca 150 bagglammen.

Jag började med unghundarna. De är verkligen olika att träna men målet för tillfället är detsamma för alla tre. Hantera djuren rätt, ha rätt attityd i träningen mot både djur och förare samt att få dem lugna och trygga när de ska styras. Det går bra för dem alla tre. Gadd är den mest naturliga av dem alla. Så läcker att titta på, väldigt stilfull och otroligt lik pappa Rex i sitt sätt mot djuren.. (ingen dålig egenskap kan jag lova).  


Fina Gadden


På Los börjar flankerna liksom allt mer lossna i huvudet på honom och han kan nu gå åt båda hållen.. Han är helt ren på framåt och stopp på vissla och driver som en gud. Vi tränar på..

Och sedan har vi Stick.. Hon är snabb, intensiv och så stark mot djur.. Hon backar INTE undan från 100 bagglamm som stirrar på henne inte.. Idag fick damen gå i lina och vi startade träningspasset med en liten diskussion om vikten av att lyssna.. Sedan fick hon gå på djuren.. Hon vill gå spikrakt men det får hon inte.. Jag vill ha henne runt djuren men lugnt.. Jag gick med henne och höll mig i hennes ögonvrå och liksom störde henne hela tiden då hon ville vika in huvudet och detta fungerade fint.. Inget spring utan en lugn och fokuserad Sticks som var väldigt lätt att nå. Härligt! Hon är för fräck den lilla lilla blå. Jag la henne och hon fick ligga kvar en stund. Då går det fram ett bagglamm och sticker nyfiket fram nosen för att nosa på henne.. SMACK sa det bara så fick sig baggen ett nyp i näsan, men Sticks hon låg kvar och sedan tittade hon på mig som: ”Han får skylla sig själv om han stoppar näsan i min mun”.. Ett riktigt snyggt bett med andra ord!


Här har vi henne i egenhög person.. Veam's Stick
(det blev ingen vallbild, jag hade nog med att hålla koll på henne)

Efter Sticks kunde jag inte hålla mig utan var bara tvungen att köra Jax. Jag satte på honom linan och han såg helt förnärmad ut.  ”JAG ÄR INGEN VALP HELLER” såg han ut att tänka och fnös åt mig.. Sedan skötte han sig helt perfekt.. Nästan som om han ville visa dem.. Rena flanker, inget dumt balanstänk, inget jag ska bara fixa lite.. Lugn, sansad och lyhört! Min fina fina Jax. Han kan när han vill.. Jag avslutade träningen med ett höger hämt med stopp kl 12. Sedan flankade jag över honom åt båda hållen sedan kallade jag in.. Han fick med andra ord inte hämta dem till mig.. Nyttigt för att få bort hans tänk ” Jag kan detta nu, jag vet vart dom ska..”

Beat fick sig ett vanligt pass och han grymt fin.. Tills jag ska dela, det har vi liksom tappat.. Hundträning=färskvara!  Så jag fick order om att INTE dela mer förens jag hade han den dära tränares skarpa ögon på oss.. Suck.. Jag tycker det är så roligt att dela o fixa ju..

Nu ska vi sova.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0