Kall men härlig dag..

Idag var jag ute i Beteby. Började dagen med lite hundträning och idag kunde ingenting gå fel. Jag tränade Beat och jag kände att: ge mig en SM bana att bita i.. Han tog inte ett steg fel! Så rätt attityd och så fint tänk! Jag var så stolt! Tusan va bra vi är! Denna säsong ska bli så otroligt spännade!




En snöig Beat i träningstagen..


Los fick sig en sväng han också och han gör framsteg. Börajde med visslorna för framåt och ligg och det fungerade klockrent! Han fattade direkt! Duktig bc.. Vi jobbar på det där med flenker, han fattar verkligen inte vad jag vill.. Försökte på ett litet annat sett idag att lura honom genom att gå med honom så att han flankerade själv för att hålla ihop dem och det gick bättre än att tvinga honom.. Vi kämpar på! Han driver fint och är riktigt lyhörd vilket gör det hela både lätt och svårt! Lätt för att han lyssnar fint men svårt att han reagerar på minsta lilla.. jag måste vara rätt hela tiden och verkligen tänka mig för.. Nyttig träning för mig med andra ord..

Det kliade verkligen i fingrarna att träna Jax men jag tog inte med honom till fåren för att hålla mig. Han ska gå i lina på liten flock, inte tänka själv, inte bara fixa lite, inte hålla, inte gå i drag.. Suck! Jag VILL ju verkligen träna Jax.. Suck! GE MIG VÅR!

Efter träningen var jag bara tvungen att ta ut Gadd och hälsa lite på honom så han fick följa med på en liten promenad.. Han är för rar, så glad och härlig att ha och göra med helt enkelt! Tvyärr var batterierna slut i kameran.. Annars hade det varit bilder från promenaden.  

När jag hade varit ute med Gadd var jag ju tvungen att ta ut Sticks också.. Hon är så ball den lilla hunden. Så liten.. Kanske 41-42 cm i manken och 10-11 kg.. Bara att ta under armen och promenara iväg.

Efter alla promenader stog operation kloklipp på schmat. Beat, Los, Jax, Sticks och Gadden gav jag mig på.. Det blir totalt 90 klor! Här ser man tydliga skillander mellan raserna. Beat ligger nöjt på rygg, Loss ligger på rygg och viftar på svansen när man klipper.. Sedan var det dags för kelpisarna.. Jax först, han sköter sig hyfsat men hatar det, skakar och små rycker, Gadd är helt okej och sedan var det Sticks.. Jag tror nog att det tog lika lång tid att klippa hennes klor som alla de andras tillsammans.. Hon sprattlade och sprattlade och hade sig, jag försökte kramphålla men då vart den en kamp.. Sedan la jag henne på sidan och bara tvingade henne att ligga kvar, då gick det bättre.. Men jag var nästan svettig efteråt!

Jag gillar att kelpisarna är lite mer galna än border collisarna, men det kommer ju med vissa minus.. Nu är väll Jax och Sticks väldigt mycket kelpie och Beat och Los extermt lugna border collis så det kanske inte är representatift. Men ändå! Det är nog därför det passar mig så bra att ha en av varje. De är så bra på olika saker. Ibland tänker jag: Varför ha något annat än en bc? Men i nästa sekund när jag har med alla kelpisarna att göra tänker jag: Detta är min ras, detta är rätt! Så minst en av varje kommer det nog att fortsätta med! 

Efter allt pyssel med hundarna selade jag ut fyra hästar. Det gick fint om man bortser från att Brave trampade på min fot! Ett stycke travhäst med värsting broddar på min tå var ingen höjdare!


Miches hingst Athos.. Och inte vilken Athos som helst utan Athos Tilly..
Ni kanske känner till hans bror.. Victory Tilly..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0