Lamm...


Alltså lamm alltså.. De står ABSOLUT inte högts upp på min lista över trevliga djur just nu inte.. Speciellt inte nyavskilda bagglamm.. Fy och suck och stön! Dom vill ju inte gå någonstans.. De går inte att flytta på!

MEN OM MAN NU MÅSTE FLYTTA LAMM SÅ HÄR KOMMER NÅGRA TIPS PÅ VÄGEN

1. Bråka INTE med den superfina kelpie hunden för att han försöka hålla djuren samlade
 
2. Bråka inte med den suveräna border collien som trycker som en idiot och gör allt rätt

3. Spring inte som en galning och fram fram och tillbaka

4. Skrik inte så alla i området kommer ut och frågar hur du mår

Ivarje fall har vi tränat lite idag.. Amanda & Jocke och deras 4benta kom en sväng o tränade.. Framsteg hos båda hundarna (och förarna).. Är så fashinerad av det här som jag gång på gång får bevisat.. Har man tränat hämt blir hunden bättre på att driva.. Kross drev som en gud idag.. Amanda satte vi på att träna på att styra, träffa grinda och hålla koll på fåren! Mycket nyttig övning kan jag lova! Jet var ruggigt fin, lugn och koncentrerad! Det är blir bra du Jocke..

Beat fick göra ett "tänk dig för hämt" dvs. i trav och med helt totalt bort vänt huvud sedan djur som trippar så sakta sa sakta och Beat som går bakom och nästan ber om ursäkt för att han finns.. Vi måste gör mer sånt! Han blir så mycket enklare om han befinner sig på samma planet som jag, han till och med hör vad jag visslar och kan ta det lugnt! Det kan ju underlätta i alla situtioner ungefär..

Jax fick ett kort men bra pass inne i 25an.. Han är ruggig när han går bra men envis när han ska göra på sitt sätt! Svår ibland för att han är känslig samtidigt som han är sååå envis så jag måste vara på honom om att han ska tänka rätt och lyssna på mig hela vägen. Varannat pass känner jag att jag kan vissla honom plättlätt runt en IK-2 bana och varannat pass undrar jag om han kan höger och vänster överhuvudtaget.. Han gör mig förvirrad.. Beat är lättare på så sätt.. Han är ALLTID galen liksom.. Jax vet jag aldrig riktigt vad jag ska börja med när vi tränar.. Han gör egentligen aldrig någon galet eller okontrollerat men ändå känner jag inte som om det är jag som styr.. Beat måste jag hålla i så jag nära får psykisk kramp eller ngt medan Jax förlitar jag mig nog lite för ofta på att han är såå "willing to please" medans han egentligen mer är "willing to smyg" eller nått..  

Nessan fick sig en svängom.. Och oj oj oj hon e tokig! Men ändå fin. Vill hålla djur till mig, hade inga problem med de 10 nyklippta springiga tackorna.. Men lite i hetsigaste laget..Går vi bakom i lina då är hon (i bland) lugn och focuserad. Men jag gillar henne.. Hon kommer sig allt mer. Kan nu ligga snällt bredvid och bara vara och titta på. Hånglar inte upp alla hundar hon ser (bara lite mer än hälften). Kan nästan hälsa på människor (med halvstor risk för skador på den hon träffar). Kommer i stort sett alltid när jag ropar (kan behövas ett "ÖJ", men sen kommer hon snällt) och börjar att fatta ligg både nära och på avstånd. Går nu mera även att hantera utan handskar! FRAMSTEG gott folk!

Det var lite funderingar en sen torsdags natt.. Nu sängen! Godnatt!

Just D! Tack (ännu en gång) bästaste Miche för att jag/vi får motionera dina djur!

Kommentarer
Postat av: Veronica & Basta

Hohooo.....det var rolig läsning, du är bra tokig du (eller är det dina hundar som är det? :-))!!!!

Härligt!

Hoppas fortfarande att du kommer å staketvallar med mig på WKM......:-)

2010-07-30 @ 14:37:58
URL: http://www.svekhultia.wordpress.com
Postat av: Sabine

Härligt med en heldag i fårhagen. Snart blir det många dagar i rad i fårhagen. Hoppas du kommer dit och tittar. Hade varit skoj också att se den lilla Ness.

2010-08-01 @ 22:51:22
URL: http://sabineheiden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0