Kurs och tävling..

Jag och Beat har varit på Working Kelpie kurs för Joel Svensson.. En toppenbra instruktör med bra övningar och många bra verktyg för mig och Beat att jobba på..  Det var verkligen lärorikt. Vi gick igenom alla tävlingsmoment och för Beat var det focus att hålla attityden genom alla moment! Jag har inte gått vallhundskurs sedan jag gick för Bobby D när Beat var ett år.. Det var betydligt lättare att ta instruktioner när man förstog vad man höll på med. Joel var väldigt pedagogiskt och det var roligt att se alla de andra kelpisarna göra svåra saker, vi behöver allt fler kelpisar på den nivån. 

Lördagen och söndagen spenderades på IK-2 tävling i Opphem, Rimforsa. Förutsättningarna var inte optimala för mig och Beat. Rörliga djur som svarade mycket kraftigt på hund.. På lördagen startade vi nästan sist och jag var ganska nervös. Jag går ut med Beat och skickar vänster, han springer ut avslappnat och jag stannar honom kort mitt i draget, lite vingel på framdrivningen o vi missar grinden med en halvmeter 42 poäng på det hämtet med missad grind, inte så illa.. Framdrivningen är ngt av linjen men vi lyckas pilla in dem genom grinden och crossen går fint, ska styra lite innan grinden då delar flocken på sig.. Ett djur går bakot mot utställningen och resterande går mot utttaget. Jag stoppar honom och skricker "lock-back", han tar det klockrent och hämtar upp det ensamma djuret lugnt o balancerat. De övriga djuren drar i väg o domaren bryter oss men jag var så lycklig. Han kan vara lugn på tävling, han kan tänka, han kan lyssna. Resutaten betyder ingenting när han vill göra rätt! 

Söndagen gick sämre, han var hetare och mer spring och lyssnade mindre. Jag gick av i delningen då jag absolut inte kunde koncentrara mig på fåren utan bara hålla honom på avstånd! Med andra ord. Har har tävlat en gång måste jag träna superintensift i minst tre dagar innan nästa tävling.. Nu vet jag det!


 
Tre border colliesar - Los, Beat o Ben..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0